STEM-ОСВІТА – ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ Науковці НЦ «МАНУ» долучилися до обговорення проблем STEM-освіти
24 жовтня в Льотній академії Національного авіаційного університету (м. Кропивницький) відбувся ІІІ Міжнародний науково-практичний семінар «STEM-освіта – проблеми та перспективи», в якому взяли участь представники 39 навчальних закладів України.
Зокрема, науковці розглянули сутність STEM-освіти та її роль у викладанні навчальних дисциплін; зміст і напрями розвитку STEM-освіти; STEM-освіту і розвиток технологічної компетентності в закладах освіти; математичне та фізичне моделювання як складові STEM-освіти.
У своїй доповіді «Знаннєво-орієнтовані технології в освіті. Онтологічна призма» заступник директора з наукової роботи НЦ «Мала академія наук України», доктор технічних наук Олександр Стрижак наголосив на структуризації освітнього процесу:
– Необхідно звернути увагу на електронні і друковані підручники, які описують цікаві факти, закономірності, властивості процесів. Вони слабоструктуровані, в них важко знаходити інформацію, яка цікавить учнів, вони складно проводять синхронізацію між різними навчальними процесами, скажімо, фізики і хімії, хоча вивчаються фізико-хімічні властивості. Тому структуризація має складати основу інтерактивного світу!
У свою чергу, завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ», кандидат педагогічних наук Ігор Чернецький і науковий співробітник цього відділу, доктор педагогічних наук Ірина Сліпухіна розповіли про нові методики та наукові продукти, які розробляють науковці МАН для впровадження в навчальний процес і вивчення та поєднання різних дисциплін:
– Ми створили STEM-портал з описами лабораторних робіт, які будь-який учень або вчитель може виконати самостійно, навіть за обмежених технічних можливостей. А також ресурс, що дає змогу проводити дослідження, використовуючи лише відеозапис певного процесу або явища.
На основі доповідей учасники семінару створили проект рекомендацій для науково-педагогічної громадськості України та фахівців, які розробляють проблематику STEM-освіти. Зокрема, радять звернути увагу на такі напрями:
- виявлення і детальне дослідження концептуальних засад STEM-освіти, їх можливого та доцільного співвіднесення із засадами традиційної освіти у навчальних закладах різного рівня;
- дослідження питань взаємозв’язку концептуальних засад STEM-освіти і методик навчання окремих навчальних дисциплін у закладах середньої та вищої освіти;
- виявлення можливості й доцільності систематичної організації освітнього процесу в навчальних закладах різного рівня на засадах STEM-освіти;
- виявлення можливості й доцільності запровадження навчального курсу «Теорія та методика STEM-освіти» у навчальні програми закладів педагогічної освіти (можливо, у вигляді спецкурсу або окремого розділу в інших курсах);
- розроблення практичних рекомендацій з упровадження основних засад STEM-освіти в навчальний процес із конкретних навчальних дисциплін у закладах середньої та вищої освіти;
- проведення експериментальних досліджень ефективності впровадження засад STEM-освіти в освітній процес.