Реформа освіти в тезах: що зміниться для дітей, батьків та вчителів

Реформу освіти як експеримент запустили у 100 українських школах. Тож за новими правилами частина першачків навчається вже тепер. На повний запуск реформи варто розраховувати вже з вересня 2018. Однак нововведення стосуватиметься лише дітей, які підуть до першого класу. Як саме реформа вплине на кожного з учасників навчального процесу в разі ідеального функціонування, досліджував espreso.tv.

Діти

12 років освіти. Дитина може стати школярем, якщо їй виповнилося 6 років. Початкова освіта триватиме 4 роки. Після цього у 2022 році дитина піде на 5 років до гімназії. Закінчивши її, складе підсумковий іспит на кшталт ЗНО і в 2027-му зможе вступити до ліцею чи професійного закладу освіти, залежно від власних амбіцій. Це називатиметься профільним навчанням і триватиме 3 роки, після закінчення дитина може йти до ВНЗ чи почати працювати.

Профільна освіта готуватиме учня до майбутньої професії. Дитина зможе вибрати те, що цікаво саме їй, і зосередити свою увагу на цих предметах, замість того, щоб учити все потрошку, як це відбувається нині. Якщо учневі видасться, що він помилився у виборі, то протягом першого року в ліцеї він зможе змінити спеціалізацію. По суті, профільна освіта має стати першим курсом ВНЗ.

3 роки бакалаврату. Якщо учень вирішить здобувати освіту бакалавра, то витратить на неї лише три роки замість теперішніх чотирьох. Інакше кажучи, загальна кількість часу на здобуття освіти не зміниться.

Не лише школа. Новий закон передбачає широкий вибір освіти: формальна (школа), неформальна (гуртки, тренінги, курси) та інформальна (самостійне навчання).

Гуртки, тренінги та приватні школи. Фінансування гуртків, курсів і тренінгів у частині випадків держава бере на себе. Також дитина може здобувати освіту безкоштовно у приватних закладах. Якщо приватний навчальний заклад обґрунтує вартість навчання, то зможе за кожну дитину отримати гроші з бюджету.

Безкоштовні підручники. Держава зобов’язується забезпечувати учнів підручниками, але навчальні посібники доведеться купувати самостійно. Також підручники в електронному форматі мають бути у вільному доступі в Мережі.

Особливі потреби. Держава має забезпечити дитину з особливими потребами вчителями і зробити так, щоб вона не почувала себе поза учнівським колективом.

Національні меншини. Частину предметів у школі (історія, мова, література) така дитина вчитиме саме рідною мовою. Проте решту ‒ державною мовою. Це гарантує учневі успішний вступ до вишу і подальшу кар’єру.

Нові компетенції. Протягом навчання від учня не чекатимуть зазубрення та бездумного відтворення інформації. Новий закон передбачає, що учень вийде зі школи, набувши десять компетенцій: спілкування державною та іноземними мовами, математична, загальнокультурна та екологічна компетентності, підприємливість, інноваційність, уміння навчатися упродовж життя.

Учителі

Зарплата. Зарплата вчителя в Україні стартуватиме з 9,6 тис. грн (3 мінімальні зарплати) залежно від категорії. Щоправда, оскільки на реформу потрібно понад 120 млрд грн, її проведення планують розтягнути на 10 років, тож коли саме українським вчителям чекати на такий рівень зарплати, поки невідомо. Закон зараховує до заробітної плати також виховну, методичну, організаційну та іншу трудову діяльність учителя.

Доплата за сертифікацію. Якщо вчитель прагне інновацій у навчальному процесі і стане «агентом змін» для решти вчителів, держава обіцяє доплачувати ще 20% від зарплати. Для цього потрібно буде пройти сертифікацію.

Нові методики навчання. Серед них ‒ повага до учня, справедливість, об’єктивність і таємність оцінювання, свобода творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності.

Учитель буде вільним у виборі, як саме вчити дітей, закон дозволяє користуватися власними планами і рекомендує лише дотримання стандартів.

Щорічна атестація. Залишається обов’язковою. Загальна кількість годин для підвищення кваліфікації вчителя впродовж 5 років не може бути меншою 150 годин.

Свобода вибору. Вчитель буде абсолютно вільним у тому, як підвищувати кваліфікацію: тренінги, курси, вебінари, семінари, практикуми. Інакше кажучи, теоретично, це можна зробити, навіть переглядаючи онлайн-курс. До того ж, держава заплатить, якщо він буде не безкоштовним.

Заклади освіти

Опорні школи. За словами міністра освіти і науки України Лілії Гриневич, в Україні 33% дітей навчаються в сільських школах. А таких шкіл у нашій країні аж 67%.

Оскільки така модель неефективна, міністерство запровадило систему так званих опорних шкіл. Вона означає, що для найменших школяриків будуть відкриті двері найближчої до них школи, а от старшокласники доїжджатимуть до опорних закладів освіти, зі значно кращими умовами. За словами Гриневич, саме такий крок має зрівняти шанси сільських дітей на здобуття якісної освіти на рівні з дітьми з міста.

Автономія шкіл. Новий закон визначає школу як автономну одиницю. Навчальний заклад матиме право самостійно розробляти власну навчальну програму. Міністерство пропонуватиме тільки стандарти.

Окрім того, школи самостійно визначатимуть режим своєї роботи, структуру навчального року (чверті, семестри), тривалість навчального тижня тощо.

Грошима розпоряджається колектив. Важливою новацією є те, що за новим законом державні гроші мають «ходити» за вчителем. Отже, виділені державою кошти для підвищення кваліфікації йтимуть не до державних інституцій, а одразу до школи, де педрада спільно вирішує, як їх використовувати.

Закон, по суті, ліквідовує інспекції в районних управліннях освіти. Методкабінети тепер працюватимуть винятково як консультаційні органи. Як така, обов’язкова атестація шкіл також залишиться в минулому ‒ аудит здійснюватиметься раз на 10 років та у випадку зміни керівництва.

Не контроль, а рекомендації. Забезпечення якості освіти буде здійснювати Державна служба якості освіти. Однак працюватимуть там не контролери, а колеги-фахівці, які надаватимуть рекомендації щодо покращення навчального процесу.

Конкурс на посаду директора. Директором однієї школи залишатися половину життя тепер не вдасться. В законі прописана процедура конкурсного відбору на посаду. Керувати однією школою можна не більше 12 років (2 каденції). Зате тепер закон дає змогу директорам навчальних закладів самостійно призначати своїх заступників та педагогічний склад.

Прозорість. Міністерство зобов’язує кожен навчальний заклад оприлюднювати інформацію про надходження усіх коштів, а також їхнє призначення. Тож ситуацій, коли на встановлення вікон гроші виділили з бюджету, потім ще зібрали з батьків і, зрештою, купили нове авто для директора, за задумом, вдасться уникнути.

Міністр освіти і науки Україна Лілія Гриневич наголошує, що прийнятий закон «Про освіту» є базовим. Щоб реформа почала працювати в повному обсязі, його необхідно доповнити законодавством про функціонування середньої школи, про освіту для дорослих, про професійну освіту і національну систему кваліфікацій.

Фотогалерея

foto
Міжнародний день числа Пі
Всi фото more

Опитування

Щоб на вашу думку потрібно змінити в навчальному процесі Малої академії?

Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН