РОЗМОВА ПРО МАЙБУТНЄ МАНівці поспілкувалися з міністром освіти і науки України Лілією Гриневич
Наприкінці навчального року, а особливо у літній період, в освітній галузі прийнято підсумовувати зроблене і будувати плани на майбутнє. Зокрема, впродовж останніх років кількість міжнародних конкурсів, у яких брали участь команди Малої академії науки України, збільшилась, а МАНівці успішно представляли нашу державу на міжнародній арені. Отож міністр освіти і науки України Лілія Гриневич 4 червня зустрілася з 25 талановитими учасниками та переможцями міжнародних конкурсів, проведених під егідою МАН, щоб розпитати про їхній досвід і враження.
Міністра цікавило, як має змінитися базова освіта і старша школа, який міжнародний досвід можна привнести у Нову українську школу, що можна і потрібно покращити у роботі Малої академії наук України.
Серед дитячих пропозицій: лабораторні роботи подавати як наукові дослідження, щоб цей процес був не тільки практично-інформативним, а й цікавим. Лілія Михайлівна погодилася, що проблема мотивації до навчання у нашій країні гостра як ніколи, а тому необхідно розпочинати з вчителів, адже вони ключ до реформ:
– Це дуже важливо, і для цього будемо навчати вчителів і оновлювати зміст освіти. Щоб ми не тільки вчили, наприклад, історію фізики, а й показували, які досягнення є у сучасній фізиці.
Інша проблема – школа не вчить публічно висловлювати свою позицію. І справа не лише в ораторському мистецтві, а у відкритості та вільному обстоюванні своїх ідей. Для МАНІвців подекуди найбільший виклик саме вміння презентувати і захищати свою роботу, чого не навчають у школі. І над цим, запевнила Лілія Гриневич, міністерство буде працювати.
– Нам потрібно змінити парадигму мислення вчителя. Традиційна парадигма: вчитель транслює знання – учень має запам’ятати і повторити. Ми хочемо перейти до педагогіки партнерства. Вчитель має бути навігатором, який має навчити в рівному спілкуванні як, де і що шукати, щоб розв’язати цілісну проблему, – пояснила урядовиця і назвала ще один виклик – подолати цифровий розрив учителя з поколінням учнів.
Молодь пропонувала впроваджувати уроки щастя, навчати soft skills, синхронізувати програми суголосних предметів – хімію і біологію, фізику і математику тощо. І не забувати про позашкільну роботу:
– Треба залучати дітей до шкільного самоврядування, щоб вони створювали власні позашкільні проєкти. Об’єднувати школи в їх реалізації, щоб створювати щось корисне для міст разом, – запропонувала лауреатка Genius Olympiad Мілана Бродовська з Одеси.
Над цією пропозицією Лілія Гриневич обіцяла подумати, і, можливо, участь у позашкільних проєктах буде враховуватися під час вступу до закладів вищої освіти.
Наприкінці діалогу Лілія Михайлівна подякувала МАНівцям за емоційність та відвертість, сміливість і конструктивне бачення освітніх реформ:
– Я тішуся, що Мала академія наук розвивається, і рада, що в нас реально з’явилася можливість підтримати нашу талановиту молодь. Ми, відверто кажучи, над цим дуже активно працюємо, і Мала академія наук – це той простір, що допомагає такі таланти вишукувати, давати шанс незалежно від місця народження та соціального статусу дитини.
На згадку про зустріч міністр отримала сувенір з Міжнародної космічної станції, який МАНівці привезли зі США. До речі, «компанії, що співпрацюють з NASA, запропонували щорічно відправляти кілька МАНівських розробок для їх експериментального опрацювання на космічні станції», – зауважив директор МАН Оксен Лісовий.
Після розмови із представницею Уряду на школярів чекав майстер-клас від психолога, тренера з «м’яких навичок» Іллі Бачуріна «Наука переконливості – soft skills ХХІ століття». А отже, креативна й прогресивна молодь продовжила самовдосконалюватися!