Ми закладаємо в реформу освіти цінності людини і суспільства, - Сергій Квіт

«Люди очікують швидких змін у сфері освіти. Міністерство освіти і науки  України відчуває цей запит і намагається збалансувати інтереси всіх зацікавлених сторін, створюючи правове підґрунтя для реформування освіти».  Про це повідомив Міністр освіти і науки Сергій Квіт під час парламентських слухань на тему «Правове забезпечення реформи освіти в Україні» 9 грудня 2015 року.

«Жоден закон не працюватиме, якщо не відбудеться зміна цінностей людини і суспільства, таких як свобода, гідність, відповідальність, довіра, співпраця, патріотизм. Саме ці цінності ми закладаємо в реформу освіти», – наголосив Міністр.  

Міністр освіти і науки України Сергій Квіт окреслив засади, що мають стати підґрунтям законодавства про освіту.

Перша – цінність свободи та відмова від авторитаризму в освіті як на управлінському, так і на рівні кожного шкільного класу й університетської аудиторії. Заклади освіти повинні готувати розвинених, вільних, здатних критично мислити особистостей. Навчальним закладам потрібна автономія: кадрова, академічна, фінансова, організаційна. А здобувачам освіти, вчителям і викладачам – академічна свобода і простір для креативу. «Жодна норма нових законів не повинна обмежувати  ініціативність і творчість», – підкреслив Сергій Квіт.

Друга засада ґрунтується на положеннях Статті 3 Конституції України, де йдеться про найвищу соціальну цінність держави - людину. «Ми повинні дбати про соціальний статус вчителя. Реформу неможливо здійснити без підвищення заробітної плати педагогів. І таку норму ми закладаємо в базовий законопроект «Про освіту», – повідомив Сергій Квіт.

За словами Міністра, надзвичайно принциповим у новому законі є забезпечення права усіх дітей на освіту і рівний доступ до якісної освіти. Реалізація цього права повинна забезпечуватися: розширенням мережі закладів освіти,  законодавчими передумовами для функціонування закладів освіти різних форм власності, а також створенням можливостей для розвитку нових форм  освіти – формальної, неформальної, інформальної.

Третя засада – це нові і конкретні механізми громадсько-державного управління, а також державно-громадського та державно-приватного партнерства.

В законопроекті «Про освіту» будуть визначенні основні пріоритети розвитку  освіти на подальші 10-20 років. Це, зокрема, освіта впродовж життя, створення інклюзивного середовища, забезпечення рівності закладів освіти всіх форм власності, удосконалення системи забезпечення якості освіти. Також нове законодавство має ґрунтуватися на принципах прозорості і публічності прийняття та реалізації управлінських рішень, відповідальності перед суспільством органів управління освітою та навчальних закладів, свободі вибору форм здобуття і видів освіти, академічній доброчесності.

Сергій Квіт зазначив, що деякі положення законопроекту «Про освіту» підтримуються не всіма, зокрема, викликає дискусії запровадження в Україні 12-річної освіти. «Потрібно розуміти, що йдеться не просто про додавання одного року навчання, а про зміну змісту освіти – нові навчальні програми, започаткування профільної старшої школи. 12-річна шкільна освіта – це практика європейських країн», – пояснив Міністр.

Міністр розповів про інновації в законопроекті «Про професійну освіту». Проект закону пропонує прив’язати рівні професійної освіти до Національної рамки кваліфікацій, а самі кваліфікації, що здобуваються в цій системі, – до  ринку праці. Окрім того, проектом передбачається створення багатопрофільних закладів професійної освіти, які готуватимуть фахівців відповідно до потреб регіону.  Управління у сфері професійної освіти носитиме державницько-громадський характер, а саме: у кожному регіоні планується створити ради стейкхолдерів – органу з питань визначення та проведення регіональної політики у сфері професійної освіти, до якого увійдуть представники місцевого самоврядування, роботодавці, національні та регіональні експерти.

Сергій Квіт сподівається на підтримку Парламенту у питанні внесення змін до Конституції України.  Зокрема, потрібно замінити  назву «професійно-технічна освіта» на закріплену законопроектом – «професійна освіта». Також необхідно урівняти в правах заклади освіти всіх форм власності.

Головне, що Міністерству вдалося досягти позитивних змін у сфері вищої освіти, зокрема, у питаннях фінансової автономії, наукової складової. Так, участь України у програмі ЄС «Горизонт 2020» надає доступ на грантовій основі до значних фінансових ресурсів у 80 млн євро. Цього року Міністерством затверджено новий перелік галузей спеціальностей, скасовано норму щодо обов’язкового відпрацювання випускниками ВНЗ, розширено можливості для реалізації студентами і науково-педагогічними працівниками права на академічну мобільність.

Прийняття Закону України «Про наукову та науково-технічну діяльність» стало спільним здобутком, і після підписання його Президентом, надасть додатковий поштовх у розвитку вітчизняної науки. «Цей закон фактично розглядається, як доповнення до Закону України «Про вищу освіту», оскільки немає вищої освіти без науки», – підкреслив Сергій Квіт.

За словами Міністра, зараз МОН працює над підготовкою нових стандартів вищої освіти,  котрі покликані наблизити зміст освіти до вимог ринку праці.

Фотогалерея

foto
Міжнародний день числа Пі
Всi фото more

Опитування

Щоб на вашу думку потрібно змінити в навчальному процесі Малої академії?

Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН